ماه رمضان ماه خودسازي و تصفيه روح است. خداوند همه اسباب کار را در اين ماهبراي پالايش روح و روان از آلودگيهاي گناه فراهم نموده و با لطف و رحمت مخصوصخويش همه درها و راهها را در راستاي تهذيب نفس و صفاي باطن و تکامل معنوي گشودهاست. فرصتبسيار خوبي براي انسانها است تا در کنار اين سفره بزرگ و متنوع رحمتالهي بنشينند و با انواع غذاهاي روحي، روح و روان خود را تقويت کنند.
پيامبر اکرم(ص) فرمود: «ان لربکم في ايام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها (1) ;همانا براي پروردگار شما در دوران زندگي شما لحظههاي بسيار سودمند و مغتنم رويميآورد، خودتان را در معرض آن لحظههاي سودمند قرار دهيد و استفاده شايانببريد».
در حديث ديگر که حديث قدسي است، خداوند به حضرت داود(ع) چنين وحي کرد:
«ان لله في ايام دهرکم نفحات الا فترصدوا لها (2) ; همانا براي خداوند در دورانزندگي شما لحظههاي سودمندي است، بدانيد و مترصد اين لحظهها باشيد و آنها راهوشيارانه و با جديتبه دست آوريد».
ماه رمضان براي تهذيب نفس و خودسازي و پالايش باطن از هرگونه عوامل آلاينده،بهترين فرصت است، بايد نه تنها خود را در معرض استفاده از آن فرصت قرار دهيم،بلکه بايد هوشيارانه مترصد آن باشيم و لحظهها را شکار کنيم و نگذاريم عبورچرخهاي روزگار آن را از دست ما بربايد و دور سازد.
اسباب تهذيب نفس و خودسازي در ماه رمضان، تنها به روزه گرفتن نيست، بلکه تلاوتآيات قرآن، دعاها و مناجات با خدا، اطعام و رسيدگي به مستمندان و محرومان، کسبصبر و مقاومت، ياد خدا و قيامت در ماه رمضان که از دستورهاي مستحبي آن است،هرکدام نقشي در خودسازي دارند، يکي از آنها که ميتوان گفت نقش بسيار مهمي درخودسازي دارد، و ماه رمضان بهار آن ميباشد، دعا و مناجات است که در اين گفتاربر آنيم تا به طور خلاصه به بررسي ارزش و شيوه صحيح دعا و نيايش و آثار آنبپردازيم:
در قرآن و گفتار پيامبر(ص) وامامان(ع) به دعا و نيايش و مناجات با خدا سفارش بسيار شده است، به عنوان نمونه:
1- خداوند در قرآن ميفرمايد: «قل ما يعبؤ بکم ربي لو لا دعائکم (3) ; بگو پروردگارمن براي شما ارجي قائل نيست، اگر دعاي شما نباشد».
بنابراين، وزنه و شخصيت و ارجمندي انسان به دعا و ارتباط با خدا بستگي دارد.
2- نيز ميفرمايد: «و قال ربکم ادعوني استجب لکم ان الذين يستکبرون عنعبادتي سيدخلون جهنم داخرين (4) ; پروردگار شما گفته است مرا بخوانيد تا (دعاي) شمارا اجابت کنم، کساني که از عبادت من تکبر ميورزند، به زودي با خواري وارد دوزخميشوند».
در اين آيه درباره دعا پنج مطلب مهم مطرح شده است: 1- دعا، محبوب خدا است، اوفرمان ميدهد که دعا کنيد و اهل دعا و راز و نياز باشيد. 2- دعا، موجب اجابتاست، با فراهم کردن شرايط استجابت که همان خودسازي است، به پاسخ مثبت پروردگاردستيابيد. 3- دعا، عبادت است و پاداش عبادت را دارد، و از نشانههاي عبوديت وبندگي است، بلکه مطابق پارهاي از روايات، دعا بهترين عبادت است (5) . معاويه بن عماراز امام صادق(ع) پرسيد: دو نفر از دوستان شما وارد مسجد ميشوند يکي از آنهابيشتر نماز ميخواند و ديگري بيشتر دعا ميکند، کداميک از اينها برترند؟ امامصادق(ع) در پاسخ فرمود: «اکثرهما دعاء (6) ; آن که بيشتر دعا ميکند برتر است». 4- دوري کنندگان از دعا و نيايش، مستکبرند و در صف متکبران و خودکامگان هستند. 5- آنان که اهل دعا نيستند، عذاب خوار کننده دوزخ در کمينشان است.
در گفتار پيامبر اکرم(ص) و امامان(ع) نيز در ارزش دعا، سخن بسيار گفته شدهاست، پيامبر(ص) در سخني فرمود:
«الدعاء سلاح المومن، و عمود الدين، و نور السماوات والارض (7) ; دعا اسلحه مومن، وستون دين و نور آسمانها و زمين است».
يعني دعا موجب تقويت انسان با ايمان و پايداري دين و اعتقاد او، و مايهنوراني شدن روح و روان او در همه جا است، پرواضح است که داشتن اين ويژگيها ازشاخصههاي اصلي خودسازي و تهذيب نفس است. جالب اين که پيامبر(ص) در گفتار ديگرفرمود: «الدعاء مخ العباده و لا يهلک مع الدعاء احد (8) ; دعا مغز عبادت است، هيچکس از اهل دعا به هلاکت نميرسد».
يعني دعا نيروي فکر و انديشه انسان را تقويت و باز ميکند و به آن طراوتميبخشد، و آنان که با دعا و نيايش همدم هستند بر اثر استفاده از نتايج آن،همواره در عافيت هستند، و هرگز به هلاکت نميرسند.
اميرمومنان علي(ع) فرمود: «الدعاء مفاتيح النجاح، و مقاليد الفلاح (9) ; دعاکليدهاي پيروزي و گنجينههاي رستگارياست».
هر عبادتي آداب و شرايطي داردکه منهاي آن آداب و شرايط، اثر بخش نخواهد بود، بنابراين بايد آداب و شرايط دعارا شناخت و آن را فراهم کرد تا اثر بخش باشد، در چنين صورت قطعا اثر به سزاييدر خودسازي و بهسازي خواهد داشت. به عنوان مثال; تصميم بر ترک گناه، صاف نمودنقلب، غذا و کسب حلال، امر به معروف و نهي از منکر، پذيرفتن رهبر عادل و شايستهاز شرايط دعا است، آداب دعا نيز بسيار است از جمله:
1- آغاز کردن دعا با نام خدا و ذکر صفات الهي;
2- صلوات بر پيامبر(ص) و آلش;
3- شفيع قرار دادن اولياي خدا مانند پيامبر(ص) و امامان(ع) هنگام دعا;
4- اقرار به گناه;
5- تضرع و زاري هنگام دعا;
6- دو رکعت نماز حاجت، قبل از دعا
7- کوچک نشمردن دعا;
8- ناچيز دانستن خواسته و نيازها در برابر عظمتخدا;
9- همت عالي و بلند نظري در دعا;
10- عمومي کردن دعا;
11- دعاي پنهاني که ارزش آن معادل هفتاد دعاي آشکار است;
12- دعاي دسته جمعي;
13- حسن ظن به استجابت دعا;
14- دعا در وقتها و مکانهاي مناسب و مقدس;
15- اصرار ورزيدن در دعا (10) .
روشن است که رعايت اين شرايط و آداب هر کدام، نقش سازنده در تقويت ارتباط باخدا و خودسازي دارند، و انسان را در پاکسازي و بهسازي و حرکت صحيح و استوار درراه تکامل، آمادهتر ميسازند، بر همين اساس در دعاي کميل ميخوانيم: «اللهم اغفر لي الذنوب التي تحبس الدعاء; خدايا بيامرز آن گناهاني را کهمانع اجابت و اثر بخشي دعا ميگردند».
وانگهي در دعاهايي که در ماه رمضان و غير آن خوانده ميشود، غالبا خواستههايما در آن دعاها، پاکي دل و عمل، و پرهيز از انحراف و گناه و هرگونه آلودگي است،و به طور کلي محتواي دعاها نيز در مسير خودسازي است; مثلا هر فرازي از دعايابوحمزهثمالي که در سحرهاي ماه رمضان خوانده ميشود، مکتب سازندگي و تهذيب نفس وصفاي باطن است، به عنوان نمونه در فرازي از آن دعا ميخوانيم: «اللهم طهر قلبيمن النفاق، و عملي من الرياء، و لساني من الکذب، و عيني من الخيانه (11) ; خدايا قلبمرا از نفاق و دورويي، و کردارم را از ريا و خودنمايي، و زبانم را از دروغ، وچشمم را از خيانت و بيعفتي پاک کن».
اينها همه نشان دهنده آن است که دعا و نيايش صحيح با آداب و شرايط، پشتوانه وعامل استوار و عميقي براي بهرهگيري از روح رمضان در راه خودسازي است، و مکتبماه رمضان با توجه به ابعاد مختلفي که دارد، از جمله دعا در اين ماه خدا، عاليترين مکتب سازنده براي پرورش روح پاک و قلب سليم و نيتخالصانه و بيشائبهاست.
بايد سعي کرد که شيوه دعا کردن را از مکتب خاندان رسالت آموخت، چرا که اينموضوع يکي از ارکان اصلي دعا است که دعاهاي مناسب، معقول، پرمعني و بر اساساصول صحيح و حساب شده باشد، چنان که دعاهايي که از پيامبر(ص) و امامان(ع) نقلشده و يا در قرآن ديده ميشود، به روشني اين مطلب را به ما ميآموزد که مضاميندعاها بايد از کيفيت و عمق بالايي برخوردار باشد، به عنوان مثال، حضرت ابراهيمخليل قهرمان توحيد(ع) پس از تجديد بناي کعبه، چند دعا کرد، که قرآن دعاي او راچنين بيان ميکند، او به خدا عرض کرد:
«پروردگارا! از ما بپذير که تو شنوا و دانايي، پروردگارا ما را تسليم فرمانخود قرار ده، و از دودمان ما امتي که تسليم فرمانتباشند به وجود آور! و شيوهصحيح عبادتمان را به ما نشان ده، و توبه ما را بپذير، که توبهپذير و مهربانهستي. پروردگار (پس از من) در ميان مردم پيامبري از خودشان برانگيز، تا آيات تورا بر آنها بخواند و کتاب و حکمت را به آنها بياموزد و پاکيزه کند زيرا تو براين کار توانا و آگاه هستي» (12)
پروردگارا! اين شهر (مکه) را شهر امني قرار ده! ومن و فرزندانم را از پرستش بتها دور نگهدار، آنها (بتها) بسياري از مردم راگمراه ساختند، هر کس از من پيروي کند از من است، و هر کس نافرماني من کند، توبخشنده مهرباني. تو ميداني آن چه را که ما در نهان و آشکار انجام ميدهيم، وچيزي در زمين و آسمان بر خدا پنهان نيست» (13) .
دعا و نيايش که در برنامه ماه رمضان گنجانده شده و نقشبنياني در تکوين مفهوم رمضان و روزه را دارد، تنها درخواست روا شدن نياز ازدرگاه خدا نيست، بلکه داراي سه بعد است، و به عبارت روشنتر سه درس بزرگ و مهمرا بايد از مکتب دعا به دست آورد و بايد هنگام دعا هر سه، مورد توجه دقيق قرارگيرد:
1- دعا براي دفع بلاها و روا شدن حاجتها، چنان که اميرمومنان علي(ع) در سخنيفرمود: «ادفعوا امواج البلاء عنکم بالدعاء قبل ورود البلاء (14) ; موجهاي بلاها را قبلاز ورودشان، به وسيله دعا کردن از خود دفع کنيد».
2- در کنار دعا، تضرع، خشوع، مناجات، راز و نياز و ارتباط تنگاتنگ با خداوجود دارد که قطعا چنين خصالي غرورهاي انسان را ميشکند، و دل را آماده پذيرشمواهب معنوي ميسازد، و به دنبال آن، آرامش خاطر، قوت قلب و روحيه عالي، عايدانسان ميشود. چنان که خداوند ميفرمايد: «ادعوا ربکم تضرعا و خفية (15) ; پروردگارخود را با تضرع و خضوع و ملتمسانه در آشکار و نهان بخوانيد».
3- از همه مهمتر، توجه به معارف بلند پايه و محتواي عميق و غني دعاهايي استکه از پيامبر(ص) و امامان(ع) به ما رسيده، که در حقيقت دانشگاه بزرگ انسانسازيهستند; به عنوان مثال، دعاي اول صحيفه سجاديه و خطبه اول نهج البلاغه، هر دوهمسان، معارف اسلام را در سطح عالي تبيين ميکنند، و درسهاي سودمندي از معارف وعرفان حقيقي را به ما ميآموزند.
توجه عميق به محتواي دعاها موجب ارتقاي سطح معلومات و معرفتشده و آشناييانسان را به مفاهيم و ارزشهاي بلند سازنده و تکامل بخش که در راس آنها مسالهتوحيد و ابعاد آن است. چندان برابر ميکند، جمعي به امام صادق(ع) عرض کردند: چراما دعا ميکنيم، ولي به اجابت نميرسد؟ امام در پاسخ فرمود: «لانکم تدعون من لاتعرفونه (16) ; زيرا کسي را ميخوانيد که او را نميشناسيد». يعني در کنار دعا بايدتوجه به معارف و شناختخدا و اصول تکامل نيز وجود داشته باشد.
1- علامه مجلسي، بحار الانوار، ج71، ص221.
2- همان، ج77، ص168.
3- فرقان (25) آيه77.
4- مؤمن (40) آيه60.
5- محمد بن يعقوب کليني، اصول کافي، ج2، ص466.
6- علا مه طبرسي، مجمع البيان، ج8، ص529.
7- محمد بن يعقوب کليني، اصول کافي، ج1، ص468.
8- علا مه مجلسي، بحارالانوار، ج93، ص300.
9- محمد بن يعقوب کليني، اصول کافي، ج2، ص468.
10- اقتباس از محمدي ري شهري، ميزان الحکمه، ج3، ص260 تا 267.
11- محدث قمي، مفاتيح الجنان، ص386.
12- بقره (2) آيه127 تا 129.
13- ابراهيم (14) آيه 35 تا 38.
14- علامه مجلسي، بحار الانوار، ج93، ص289.
15- اعراف (7) آيه5.
16- بحارالانوار، ج93، ص368.